Indiferent ca ne place sau nu, indiferent daca suntem de acord sau nu,.... iata ce spun unele studii:
Încă de la poveştile cu Făt-Frumos şi Ileana Cosânzeana, spaţiul
cultural în care trăim ne inoculează convingerea implicită că forma
firească a relaţiilor este monogamia. Cu toate acestea, apar zilnic tot
mai multe situaţii ce par să contrazică această idee: liderii politici
şi sportivii celebri sunt surprinşi în situaţii dezonorante (de exemplu
Bill Clinton, Tiger Woods, Arnold Schwartzenegger, Dominique
Strauss-Kahn), organizaţiile cu profil religios sunt zguduite de
scandaluri (a se vedea cazul abuzului de minori ce a răvăşit Biserica
Catolică), iar industrii altădată de neimaginat câştigă tot mai multă
importanţă economică (se estimează că pornografia produce anual venituri
de aproximativ 100 de miliarde de dolari).
Pornind de la această premisă şi de la scandalul în care au fost
implicaţi Bill Clinton şi Monica Lewinsky, psihologul american
Christopher Ryan şi soţia sa, medicul psihiatru Cacilda Jethá, au
cercetat originile sexualităţii umane, iar rezultatele le-au publicat în
cartea intitulată Sex at Dawn: The Prehistoric Origins of Modern Sexuality.
Concluzia acestora? Monogamia, departe de a fi naturală, este o inovaţie socială aplicată de oameni doar în ultimele 10 milenii.
Ce a fost înainte de monogamie
În
urmă cu câteva milioane de ani, Homo erectus, strămoşul omului, a
renunţat la sistemul de înmulţire tipic gorilelor, în care un mascul
alfa se lupta cu alţi masculi pentru a câştiga accesul la un grup de
femele. În locul acestuia, Homo erectus a trecut la un model în care cei
mai mulţi dintre masculi aveau acces la femele.
Oamenii există în forma anatomică actuală de aproximativ 200.000 de
ani, atingând acum 50.000 de ani starea comportamentală evoluată
denumită de antropologii americani "behavioral modernity".
Aceasta este definită prin trăsăturile distinctive faţă de alte primate
şi de strămoşi, printre care se numără uneltele avansate, comerţul şi
trocul între grupuri, folosirea pigmenţilor şi a bijuteriilor pentru
decoraţiuni, arta figurativă (picturile rupestre, petroglife, figurine),
muzica, jocul şi înmormântarea.
Cea mai timpurie dovadă a cultivării pământului datează din jurul
anului 8.000 î.e.n., adică de acum 10.000 de ani, însă planeta era în
bună măsură ocupată de grupuri de vânători-culegători chiar şi acum
câteva sute de ani.
În societăţile de tip vânător-culegător egalitarismul constituie strategia cea mai bună pentru supravieţuire, iar studiile efectuate asupra societăţilor contemporane de acest tip din Africa sau Australia
au confirmat acest lucru. În aceste societăţi, resursele sunt împărţite
în mod egal între membri, bunăstarea grupului fiind esenţială pentru
existenţa sa. Hrana este împărţită în mod echitabil între membrii
grupului, copiii sunt alăptaţi de mai multe femei, iar intimitatea
persoanei nu există. Acest principiu este aplicat şi în privinţa
relaţiilor sexuale, membrii grupului având mai mulţi parteneri în
acelaşi timp, fără reţineri, aceasta fiind situaţia normală în
societăţile studiate.
Structura corpului reflectă, de altfel, promiscuitatea preistorică a omului:
testiculele masculului uman sunt mai mari decât ar avea nevoie un
primat monogam; acestea se află în exteriorul corpului, unde sunt
vulnerabile, iar temperatura mai scăzută permite consevarea spermei
pentru a permite ejaculări multiple. Gorilele au testicule mici în
comparaţie cu corpul lor masiv, pentru că avantajul asupra celorlalţi
masculi se câştigă cu ajutorul corpului, nu al spermei. Cimpanzeii, în schimb,
au testiculele mari, pentru că mai mulţi masculi copulează cu aceeaşi
femelă într-un timp scurt.
Astfel, ei nu concurează cu ceilalţi masculi prin fizic, ci prin
spermă, iar testiculele mari îi ajută să producă o cantitate mare de
lichid seminal. În majoritatea speciilor, proporţia dintre testicule şi
corpul masculului este un bun indicator al numărului de parteneri
sexuali pe care îi va avea un animal.
De asemenea, membrul sexual al masculului uman este mai mare şi mai
gros decât al celorlalte primate de pe Terra; lungimea sa permite
plantarea spermei într-o zonă mai puţin accesibilă a vaginului, iar
forma unică a penisului uman permite evacuarea din vagin a spermei
competitorilor. Gorilele şi gibonii, la fel ca restul mamiferelor în
rândul cărora nu se întâlneşte o competiţie de acest tip, nu sunt
echipate anatomic pentru a concura în plantarea lichidului seminal.
Alte amănunte care indică faptul că strămoşii noştri aveau relaţii
intime multiple vin din anatomia feminină: sânii femeilor sunt mai mari
decât ar fi nevoie dacă singurul lor rol ar fi cel ce ţine de hrănirea
copiilor. De asemenea, capacitatea femeilor de a avea orgasme multiple,
alături de vocalizările copulatorii (sunetele pe care acestea le emit în
timpul actelor sexuale, ce au rol de a incita ceilalţi masculi din
grup), indică un trecut în care strămoaşele femeilor de astăzi aveau
relaţii sexuale cu mai mulţi bărbaţi.
Care este situaţia în rândul primatelor apropiate genetic de oameni?
Monogamia
este un fenomen extrem de rar în rândul mamiferelor. Din aproximativ
4.000 de specii, doar câteva sunt monogame, printre care castorii şi
alte rozătoare, liliecii, câteva specii de vulpe, câteva animale
copitate şi un număr mic de primate -- gibonii, tamarinii şi saguinii.
În schimb, aproximativ 92% din cele 9.700 de specii de păsări sunt monogame. De aceea, când cercetătorii doresc să studieze comportamentul animalelor monogame, de cele mai multe ori fac experimente pe păsări.
Monogamia nu caracterizează niciun primat ce trăieşte în grupuri
mari şi are dese interacţiuni sociale. Cimpanzeii şi maimuţele bonobo
sunt fiinţe sociale, extrem de inteligente şi care trăiesc pe pământ, la
fel ca «rudele» lor cele mai apropiate, oamenii.
Din punct de vedere genetic, cimpanzeii şi maimuţele bonobo se
aseamănă mai mult cu oamenii decât cu gorilele, urangutanii sau
maimuţele. ADN-ul nostru diferă de cel al cimpanzeilor şi al
maimuţelor bonobo în proporţie de doar 1,6%, ceea ce reprezintă o
diferenţă mult mai mică decât cea dintre elefantul indian şi cel
african, de exemplu.
Singura maimuţă monogamă, gibonul, trăieşte în Asia
de sud-est în structuri sociale restrânse, formate din cuplul
mascul-femelă şi din puii lor şi care trăiesc izolate pe teritorii de
30-50 de kilometri pătraţi. Ele nu părăsesc niciodată copacii şi nu
interacţionează cu alte grupuri de giboni. De asemenea, nu prezintă o
inteligenţă dezvoltată şi nu copulează în alt scop decât cel al
reproducerii.
Maimuţele bonobo sunt fiinţele cele mai apropiate de oameni din
punct de vedere al comportamentului (şi al ADN-ului, alături de
cimpanzei).
Atât femelele umane, cât şi cele bonobo copulează de-a lungul ciclului menstrual, ca şi în timpul lactaţiei şi al sarcinii. În schimb,
femelele cimpanezilor sunt active sexual de-a lungul a doar 25%-40% din
ciclul lor
menstrual. În timpul ovulaţiei, femelele cimpanzeilor copulează de 6-8
ori pe zi, răspunzând invitaţiilor tuturor masculilor din grup.
Maimuţele bonobo prezintă o sexualitate extrem de dezvoltată, ce nu
are doar rol de reproducere. La fel ca în cazul oamenilor, perioada
ovulaţiei femelelor de bonobo este necunoscută masculului, astfel că
ambele specii au relaţii sexuale de-a lungul întregii luni.
Copiii omului şi puii de bonobo se dezvoltă mult mai încet decât cei ai cimpanzeilor, ei începând să se joace cu semenii lor abia la vârsta de un şi jumătate, mult mai târziu decât puii de cimpanzeu.
Ca şi în cazul oamenilor, femelele de bonobo revin în grupul social imediat după naştere, întreţinând relaţii sexuale la doar câteva luni după acest eveniment.
La fel ca oamenii, maimuţele bonobo folosesc mai multe poziţii
sexuale, femelele preferând poziţia ventral-ventral (aşa-numita "poziţie
a misionarului" în cazul oamenilor), iar masculii preferând penetrarea
din spate. De asemenea, cuplurile de bonobo se privesc în ochi atunci când se sărută sau când copulează,
lucru care nu este întâlnit la cimpanzei. O altă asemănare între oameni
şi maimuţele bonobo este localizarea vulvei, aflată la ambele specii
între picioare şi fiind accesibilă din faţă, spre deosebire de cimpanzei
şi alte primate, la care este aceasta este orientată spre spate.
Dacă în rândul cimpanzeilor şi a altor primate activitatea sexuală are un rol strict reproductiv, atât
maimuţele bonobo cât şi oamenii folosesc sexualitatea în scopuri
sociale, precum reducerea tensiunilor, aprofundarea ataşamentului între
parteneri, dezamorsarea conflictelor şi chiar în scopul distracţiei.
Cercetătorii care au studiat interacţiunile între cuplurile de
maimuţe bonobo au descoperit că acestea se aseamănă foarte mult cu cele
umane: partenerii se ţin de mâini, îşi sărută palmele şi picioarele şi
chiar utilizează limba când se sărută. Înaintea unui act de copulaţie,
maimuţele bonobo îşi privesc îndelung partenerii în ochi.
Oamenii şi maimuţele bonobo folosesc sexualitatea pentru plăcere
şi pentru aprofundarea prieteniilor. Acestea sunt singurele specii
descoperite până acum în rândul cărora sexul nonreproductiv este o
caracteristică definitorie.
Majoritatea speciilor din lumea animală copulează doar în perioada
în care femela ovulează, în scopul reproducerii. Au fost identificate
doar două specii care întreţin acte sexuale des, în scopuri
nonreproductive: oamenii şi maimuţele bonobo. În rândul ambelor specii,
media numărului de acte sexuale per naştere este de câteva sute, dacă nu
chiar câteva mii, un număr mult mai mare decât în rândul celorlalte
primate.
Monogamia, produsul agriculturii
Dacă oamenii au trăit timp de milioane de ani în grupuri poligame,
când am adoptat monogamia ca principal mod de organizare socială? Toate
dovezile par să indice că monogamia este produsul schimbărilor culturale
produse de trecerea de la societăţile de tip vânător-culegător la cele
bazate pe agricultură
Până acum 10.000 de ani, când omenirea a început să evolueze de la
societăţile de tip vânător-culegător, odată cu descoperirea
agriculturii, monogamia era inexistentă. Odată cu aşezarea în comunităţi
şi perfecţionarea agriculturii, hrana putea fi stocată pe termen mai
lung. Apariţia proprietăţii private şi dezvoltarea capacităţii de a
stoca resurse au făcut ca paternitatea să devină un element esenţial al
societăţii umane.
Pentru a obţine hrana pe care până atunci o culegeau sau o vânau,
oamenii erau nevoiţi să planteze grâne, să îngrijească pământul, să
construiască sisteme de irigaţii, să culeagă grânele şi să stocheze
hrana rezultată. Pentru a o apăra era nevoie de ziduri şi alte structuri
de apărare, printre care şi armate, care iarăşi necesitau resurse.
Pe măsură ce agricultura a fost adoptată ca mijloc de trai,
pământul a început să fie deţinut pe viaţă şi moştenit de generaţiile
următoare. Astfel,
odată ce proprietatea privată a înlocuit proprietatea comună,
investiţia parentală a unui mascul într-un copil a crescut, astfel că
importanţa paternităţii a crescut. Bărbaţii doreau să ştie cu siguranţă
că resursele lor vor ajunge la progeniturile proprii, şi nu ale
altcuiva, aşa că au impus un sistem nou, care să asigure acest lucru.
Odată ce oamenii au început să locuiască în comunităţi agricole,
societatea s-a schimbat profund. Proprietatea privată înseamna că
fiecare trebuia să cunoască limitele proprietăţii sale. Acest lucru este
reflectat şi în Biblie, de cea de-a 10-a poruncă: "Să nu pofteşti
nevasta aproapelui tău; să nu pofteşti casa aproapelui tău, nici ogorul
lui, nici robul lui, nici roaba lui, nici boul lui, nici măgarul lui,
nici un alt lucru care este al aproapelui tău". Tot de aici se poate
observa că rolul pe care femeia îl juca în societate s-a schimbat:
dacă în societăţile de tip vânător-culegător aceasta juca un rol
central, fiind considerată egală, în societăţile bazate pe agricultură
ea a devenit o altă posesiune a bărbatului, alături de ogor şi de
animalele din gospodărie.
Dovezile arheologice arată că agricultura nu a reprezentat un pas
înainte pentru omenire: scheletele găsite arată că abia după ce oamenii
au trecut la acest tip de societate au început să sufere de foamete.
Agricultura a însemnat o înrăutăţire a condiţiilor de trai în toate
societăţile ce au adoptat acest sistem. Săpăturile arheologice efectuate
în Grecia şi
Turcia arată că oamenii ce trăiesc astăzi pe aceste teritorii sunt, în
medie, mai scunzi decât strămoşii lor de dinaintea răspândirii
agriculturii. Populaţia urbană a Europei nu a atins longevitatea de care
se bucurau strămoşii vânători-culegători decât la mijlocul secolului al
19-lea.
Trecerea omului de la societatea de tip vânător-culegător la cea bazată pe agricultură reflectă povestea căderii din Rai:
populaţiile de tip vânător-culegător petrec 20% din timp pentru
obţinerea hranei, restul fiind dedicat activităţilor sociale; proporţia
este inversată în cazul agricultorilor, care muncesc din greu pentru
a-şi obţine hrana. De asemenea, dacă plăcerile sexuale în cazul
societăţilor "primitive" erau dese, comune şi nu erau considerate a fi
anormale, în societatea bazată pe agricultură, care a adoptat monogamia,
acesta a devenit o sursă de ruşine.
Adoptarea agriculturii a avut însă un mare avantaj pentru omenire: chiar dacă a scăzut calitatea vieţii, fertilitatea a înregistrat o creştere spectaculoasă.
Înainte de agricultură, populaţia la nivel global se dubla la fiecare
250.000 de ani. Atunci când strămoşii noştri au început să cultive
pământul pentru hrană, au început un ciclu fără de sfârşit: deţinerea a
unei fâşii mai mari pământ permitea obţinerea unei cantităţi mai mari de
hrană. Cu mai multă hrană puteau fi crescuţi mai mulţi copii, care
puteau oferi ajutor în agricultură şi care permiteau extinderea armatei.
Această extindere, la rândul ei, crea o cerere mai mare de resurse,
care necesita mai mult pământ, ce putea fi obţinut prin lupta cu alte
grupuri.
Pentru a controla aceste resurse, din ce în ce mai preţioase,
bărbatul a folosit instrumentul monogamiei pentru a gestiona
comportamentul sexual al partenerei sale. Practic, monogamia codifică proprietatea bărbatului asupra capacităţii reproductive feminine. Infidelitatea feminină este pedepsită cu moartea în toate cele 3 religii abrahamice.
De-a lungul istoriei, societăţile patriarhale au recurs la diferite
metode pentru a ţine "sub lacăt" femeile, de la corsete şi centuri de
castitate până la mutilarea genitală şi chador-ul ce acoperă întreg
corpul, cu excepţia ochilor. Dacă în evul mediu femeile erau arse pe rug
pentru vrăjtorie, în istoria recentă reprimarea acestora s-a produs cu
invocarea ştiinţei, fiind inventate boli precum nimfomania, respinse
între timp de comunitatea ştiinţifică.
În ciuda metodelor dure prin care s-a încercat condamnarea
adulterului, acesta este întâlnit în continuare în toate societăţile. Dacă monogamia ar fi o trăsătură naturală a oamenilor, de ce şi-ar risca atâţia oameni reputaţia, familia şi cariera pentru a obţine ceva contrar naturii umane?
Dacă monogamia ar fi starea naturală a unei relaţii, n-ar fi fost
nevoie în decursul evoluţiei societăţii umane de reglementări legale,
norme morale sau de ameninţări cu moartea pentru ca omul să fie convins
să acţioneze în conformitate cu propria sa natură, adică să-şi cultive
relaţia monogamă.
În cazul bărbaţilor, monogamia nu a fost aplicată cu aceeaşi
stricteţe. Prostituţia este un fenomen străvechi, observat în toate
culturile în care normele morale impuneau monogamia. Celebrul filozof
Arthur Schopenhauer nota în secolul al 19-lea că "sunt 80.000 de
prostituate doar în Londra; şi ce sunt acestea dacă nu sacrificii pe altarul monogamiei?". Carl
Jung îi menţiona lui Freud într-o scrisoare datată 30 ianuarie 1910
părerea sa despre căsătorie: "O premisă obligatorie pentru o căsătorie
de succes, găsesc eu, este permisiunea de a fi infidel".
Cultura occidentală nu este singura ce tolerează infidelitatea masculină. În Arabia Saudită şi în Egipt există o formă a căsătoriei intitulată Nikah Misyar
(căsătoria călătorului), care permite bărbaţilor să aibă relaţii
sexuale în timpul călătoriilor lungi fără a încălca credinţa musulmană;
80% dintre aceste "căsătorii" sunt urmate de divorţ. Musulmanii şiiţi au
Nikah Mut'ah ("căsătoria de plăcere"), aceste "căsătorii" fiind cu durată fixă; bărbaţii pot avea oricâte astfel de "căsătorii temporare"
În Moscova este acceptată infidelitatea masculină din cauza unui
dezechilibru demografic: astăzi trăiesc în capitala Rusiei cu 10% mai
multe femei decât bărbaţi, care au murit pe capete de-a lungul celor
două războaie mondiale şi ca urmare a gulagurilor staliniste. Femeile
care nu tolerează infidelitatea partenerului îşi găsesc cu foarte mare
greutate unul, relatează jurnalista Iulia Joffe într-un articol publicat
pe portalul Slate.
De ce înşală bărbaţii? Studiile arată că, pe măsură ce
bărbaţii îmbătrânesc, nivelul testosteronului din corp scade. Aceleaşi
cercetări arată că monogamia accelerează acest proces: bărbaţii
căsătoriţi au un nivel al testosteronului mai mic decât al bărbaţilor de
aceeaşi vârstă ce nu au parteneră. Cea mai mare scădere se observă în
cazul noilor tătici. În schimb, în cazul bărbaţilor căsătoriţi ce au
fost infideli, nivelul testosteronului era mai mare decât în rândul
celor fideli.
Celebrii doctori Masters şi Johnson, pionieri ai cercetării în
sexualitatea umană, au observat că bărbaţii sunt mai puţini interesaţi
de parteneră din punct de vedere sexual odată cu trecerea timpului. Însă
tot aceştia au notat că interesul faţă de parteneră revine dacă
bărbatul are o amantă mai tânără. Alfred Kinsey, alt mare cercetător al
sexualităţii umane, susţinea că "indubitabil, masculul uman ar fi
promiscuu de-a lungul întregii sale vieţi dacă nu ar exista restricţii
sociale".
Asta nu înseamnă, însă, că toţi bărbaţii sunt predispuşi
la infidelitate. Cercetările recente arată că bărbaţii se situează pe un
spectru larg, de la poligamie totală la monogamie totală. O genă care
codifică un receptor al vasopresinei (hormon cu acţiune
vasoconstrictoare şi antidiuretică secretat de hipofiza posterioară) ar
putea fi cheia acestei variaţii. Când cercetătorii au inserat această
genă în creierul unui şoarece de câmp, acest animal promiscuu a devenit
monogam. Masculii care aveau o versiune mai lungă a acestei gene
receptor petreceau mai mult timp cu puii lor şi prezentau o preferinţă
mai mare pentru partenerele lor, chiar şi atunci când li s-a oferit
şansa unei cuplări cu o femelă tânără şi fertilă. Astfel, monogamia masculină pare a fi, cel puţin parţial, prestabilită de genele pe care fiecare individ le-a moştenit.
Care este viitorul relaţiilor umane?
Structura corpului uman, infidelitatea întâlnită în toate
culturile, promiscuitatea primatelor înrudite cu noi şi absenţa
monogamiei în oricare dintre primatele sociale sugerează că oamenii nu
sunt monogami prin natură.
Totuşi, dacă familia nucleară este structura naturală spre care
tind cei mai mulţi oameni, de ce societăţile şi religiile contemporane
consideră necesar ca aceasta să fie susţinută cu ajutorul unei
legislaţii favorabile şi al taxelor reduse?
Iar dacă, într-adevăr, familia nucleară este structura
naturală în societatea umană, de ce din ce în ce mai puţini aleg acest
mod de organizare? În SUA, familiile nucleare constituiau 45% din
populaţie în 1970, însă reprezintă doar 23.5% din populaţia americană de
astăzi. De asemenea, în anii 1930 84% dintre gospodăriile americane
erau formate din cupluri căsătorite (cu sau fără copii). Astăzi,
cuplurile căsătorite reprezintă mai puţin de 50% din gospodăriile
americane, iar cuplurile ce locuiesc împreună fără a se fi căsătorit au
înregistrat o creştere spectaculoasă: de la 500.000 în 1970, la
5.000.000 în 2008!
Coabitarea capătă teren în tot mai multe ţări europene (fiind mai pronunţată în cele nordice). În Danemarca, Suedia şi Norvegia, 50% din copiii născuţi în ultimii ani nu sunt produsul unei căsătorii între părinţi. În 2009, 53.4% dintre copiii născuţi în Bulgaria
proveneau din părinţi necăsătoriţi. Chiar şi în ţările mai
conservatoare din Europa, copiii din relaţii neconcretizate în căsătorie
reprezintă circa 40% din total.
Din ce în ce mai multe guverne
europene recunosc că familia nucleară nu este singura structură socială
viabilă, şi oferă ajutoare financiare mamelor singure şi susţinere
pentru reintegrarea în forţa de muncă. De asemenea, anumite state din
nordul Europei au introdus obligativitatea concediului postnatal pentru
bărbaţi, pentru a reduce inegalitatea salarială între sexe. Statisticile
recente arată că femeile reprezintă mai mult de 50% din persoanele ce
urmează o educaţie superioară, pentru prima dată în istoria societăţilor
occidentale.
Toate aceste amănunte, corelate cu o mai bună înţelegerea a naturii
sexuale umane şi cu existenţa testelor ADN ce pot confirma paternitatea
cu uşurinţă indică o reorientare a societăţii spre sporirea autonomiei
şi autorităţii recunoscute femeilor.
În acest context, este de aşteptat o abordare francă a relaţiilor
interumane, în care noile amănunte ce explică natura umană să joace un
rol central. Doar o abordare sinceră, bazată pe înţelegerea naturii
umane, poate avea un rezultat pozitiv.
Studiile efectuate asupra societăţilor în care femeile se
bucură de tot mai multe drepturi, indiferent de cultura de care aparţin,
arată că acestea tind să fie tolerante şi relaxate. Rămâne de văzut
dacă viitorul imediat va confirma acest fapt.
Touche!
RăspundețiȘtergereM-a preocupat cu ceva timp in urma tema, din dorinta de a intelege iubirea neconditionata.
Nici studiile si nici alte cercetari nu cred ca ne vor da raspunsuri potrivite, :). Fiecare pentru sine va afla Adevarul propriu, intorcandu-si privirea spre interior, intro sondare de profunzime si deplin sincera.
Multumesc, Mihai.
Foarte frumos şi adevărat. Însă TRIST.
RăspundețiȘtergereCINE OARE POATE DEZBATE?
Eu m-am săturat de a o aborda. Cu cine?
Săracă ţară. SĂRACĂ!
Eram in liceu cand unul dintre profesorii pe care i-am admirat mult ne-a explicat aparitia monogamiei din cauza proprietatii private, exact in acelasi fel ca in articol. Mai tarziu, observand cuplurile din jurul meu am ajuns singura la concluzia ca monogamia nu e naturala. si iata ca studiile mi-au confirmat banuiala.
RăspundețiȘtergereCred ca faptul ca importanta familiei traditionale a scazut in societatile moderne se datoreaza mai ales independentei materiale a femeilor, care decurge din rolul lor economic si social din ce in ce mai activ.